Monday 2 August 2010

تعلیم اور سماجی خرابیاں

تعلیم اور سماجی خرابیاں
مولانا محمد حذیفہ وستانوی
عنوا ن کے دو جز ہیں
ایک ہے ”تعلیم“ اور دوسرا ہے ”سما جی خرا بیاں“ ۔
میں پہلے ”تعلیم“ کے با رے میں کچھ بنیا دی اور ضر وری امو ر پر روشنی ڈالنا چاہوں گا ، پھر ”سما جی خرا بیو ں“ پر ۔
”تعلیم“ یہ در اصل عربی زبا ن کا لفظ ہے، یہ مشتق ہے ”علم“ سے، با ب تفعیل کا مصدر تفعیل کے وزن پر تعلیم ہے، جس کے معنی ہے ”سکھانا“ اور باب تفعیل کی خاصیات میں ایک خا صہ ”تکلیف“ ہے، یعنی کسی چیز کو بہ تکلف انجا م دینا۔
اس سے یہ بات معلو م ہو ئی کہ بہر حال سکھا نا کو ئی آسا ن کا م نہیں، سکھا نے میں محنت اور مشقت سے کا م لینا ہو تا ہے، تب جا کر سیکھنے والے کو کچھ حا صل ہو تا ہے ۔
جیسا کہ ابھی ابھی بیا ن کیا گیا کہ ”تعلیم“ مشتق ہے ”علم“ سے اور مشتق اور مشتق منہ میں ربط کا ہو نا ضروری ہے ،لہٰذا تعلیم کے مغر بی اور اسلامی مقا صد اور نظر یا ت کو جاننے سے پہلے، ہم ”علم“ کی لغوی واصطلا حی تعریف اور اس کی تقسیم اور اسلا م اور مغر ب کا اس با رے میں کیا نظریہ ہے؟ اس سے واقف ہو جا ئیں، کیوں کہ علم پر تعلیم کا مدار ہے، لہٰذا تعلیمی نظریات میں اختلاف کا پہلا زینہ ہی ”علم“ ہے، اگر علم کی حقیقت میں اختلاف ہو گا تو تعلیمی نظر یہ پر بھی اس کا اثر ہوگا۔
علم کی لغوی تعریف
علم کہتے ہیں اس چیز کو جس کے ذریعہ اشیاء مختلفہ کا ملکہ پیدا ہو۔ (ابن فارسی)
اصطلاحی تعریف
”الصورة الحاصلة فی الذہن“ علم ذہن میں حاصل ہونے والی صورت کو کہا جاتا ہے۔
علم شرعی کی تعریف
﴿علم ما انزل اللہ علی رسولہ من الہدی و البیان﴾۔
علم شرعی اس کو کہتے ہیں جو اللہ رب العزت نے نبی کریم صلی اللہ علیہ وسلم پر ہدایت اور وضاحت کی غرض سے نازل کیا ۔
اسلامی تناظر میں ’علم‘ کا اطلاق جمہورعلماء اہلِ سنت والجماعت کے نزدیک ”علم شرعی“ پر ہوتا ہے، کیوں کہ عام طورپر قرآن وحدیث میں ’علم‘ کا لفظ جب معرفہ استعمال کیاگیا، یعنی ”العلم“تواس سے مراد”علم شرعی“ ہی ہوتاہے، جیسے ایک مقام پر ارشادخداوندی ہے
﴿ولئن اتبعتَ اہواء ہم من بعد ماجاء ک من العلم﴾
حدیث میں بھی ”طلب العلم فریضة“سے اسی جانب اشارہ ہے۔
اورقرآن نے جب ”علم شرعی“ کے علاوہ کسی اور دنیوی علم کے لئے ”علم“ کا استعمال کیا تومثلاً: قارون کاقول نقل کیا ”قال انما أوتیتہ علی علم عندی“، اس میں علم نکرہ ہے، زمین سے خزانہ نکالنے کا فن اورہنرمرادہے۔ قرآن وحدیث میں غوروخوض سے اکثریہی محسوس ہوتا ہے۔
علم کاصحیح اسلامی مفہوم ومقصد
اسلام کا نظریہٴ علم، بالکل واضح ہے، اسلام نے اول یوم ہی سے علم کی ترغیب دی ہے اور اس کے بے شمار فضائل اور مناقب بیان کیے ہیں، بل کہ اسے مقصدِ حیات اور عبادت کا لازمی عنصر قرار دیا ہے، سب سے پہلی وحی علم ہی کے بارے میں نازل ہوئی، کیوں کہ علم کے بغیر معرفتِ الٰہی ممکن نہیں اور معرفتِ الٰہی کے بغیر اس کی عبادت صحیح معنوں میں متصور نہیں اور عبادت کے بغیر زندگی نہیں، گویا زندگی کو بامقصد گذارنے کے لیے علم زینہ اور وسیلہ ہے اور بغیر وسیلے اور زینے کے انسان کا بلندی پر چڑھنا ممکن نہیں، اسی طرح اللہ تک پہنچنا بھی بغیر علم کے ممکن نہیں، اسی لیے بعض مفسرین نے:﴿وما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون﴾کی تفسیر اِلاَّ لیَعلمون سے کی ہے، یعنی پہلے ”یعلمون“ تب جاکر ”یعبدون“ علی وجہ المطلوب ادا ہوگا، ورنہ بغیر علم کے ”یعبدون“ کا تصور کماحقہ ناممکن ہے، جیسے وضوکے بغیر نماز نہیں ہوسکتی، آگ کے بغیر لذیذ کھانا نہیں پک سکتا، بالکل اسی طرح علم کے بغیر لذیذ یعنی صحیح عبادت نہیں ہوسکتی، اسی لیے غارِ حرا کی پہلی وحی میں ”اِقرأ بسم ربک“ کو نازل کیا گیا ”اعبُد رَبک“ کو نہیں نازل کیا۔
اس سے معلوم ہوا کہ علم وسیلہٴ عبادت ہے، بل کہ امام ابن شہاب زہری تو کہا کرتے تھے، کہ عبادتوں میں سب سے افضل عبادت ”تحصیلِ علم“ہے، اب یہ بات روز روشن کی طرح عیاں ہوگئی کہ علم اور اسلام کا چولی دامن کا ساتھ ہے، اسلام نے دنیا میں بے شمار انقلاب پیدا کیے، اسی میں سے ایک علمی انقلاب بھی ہے، اسی لیے اسلام نے معاملات اور معاشرت کے احکام پر اکتفا نہیں کیا، بل کہ ان علوم شرعیہ کے ساتھ ساتھ علوم کونیہ، علوم تجربیہ سے بھی بحث کی اور ہر طرح کے علم کو، نیَّتْ کی درستگی کی صورت میں مفید اور باعث اجر وثواب گردانا، بل کہ کسی کو فرض کفایہ، کسی کو فرض عین، کسی کو مستحب اور کسی کو مندوب قرار دیا۔
اسلام نے اہلِ علم کو سب سے افضل قرار دیا، قرآن نے اعلان کیا: ﴿انما یخشیٰ اللہ من عبادہ العلماء﴾، کہیں ﴿قُل ہَلْ یستوی الذین یعلمون والذین لایعلمون﴾، کہیں قلم کی قسم کھا کر کتابت علم کی طرف اہتمام کا اشارہ دیا: ﴿ن ، و القلم و ما یسطرون﴾، کہیں تفکر اور تدبر کی دعوت دی اور کہا: ﴿ما تری فی خلق الرحمن من تفاوت فارجع البصر ہل تری من فطور﴾، کہیں کہا :﴿أ فَلا یتدبرون القرآن﴾، کبھی حقائق کو معلوم کرنے کے لیے ﴿سیروا فی الأرض فانظروا﴾کہہ کر حوصلہ افزائی کی، کہیں خود اپنی خلقت پر غور و فکر کی دعوت دی: ﴿وفی انفسکم أفلا تبصرون﴾ کہا، تم خود اپنی ذات پر غور وفکر نہیں کرتے، کہیں چاند اور سورج کی منزلوں، رات و دن کے آنے جانے کو معجزہٴ الٰہی کے طور پر بیان کیا۔
خلاصہ یہ کہ اسلام نے ”علوم“ کے دروازے کھول کر رکھ دیے اور مسلمانوں کو اس میں غوطہ زنی کی دعوت دی اور بابِ علم کو مسابقہ آرائی پر آمادہ کیا، اس کا نتیجہ یہ ہوا کہ ”امتِ مسلمہ“ نے اس باب میں بے مثال کردار ادا کیا، اور ہر فن میں اولویت کا اسے شرف حاصل ہے، تاریخ نے اپنے صفحات پر نقش کر لیا کہ روئے زمین پر تخلیق آدم سے لے کر اب تک اگر پڑھنے لکھنے کا ریکارڈ کسی کے نام ہے تو وہ اسی امت محمدیہ کے نام ہے، جس نے علم کی تحصیل ، تالیف وتصنیف، تدوین و تحقیق، جدت اور ابتکار اور دقت و عمق میں جو عظیم کردار ادا کیا، کوئی نہ اس سے پہلے اس کا ہمسر ہو سکا اور نہ آئندہ ہونے کا امکان ہے۔
آغوشِ اسلام میں اتنے علوم و فنون پلے بڑھے اور وجود میں آئے کہ اس کا احاطہ ناممکن ہے، آج دنیا میں جو بھی ظاہری و باطنی ترقی ہو رہی ہے وہ سب امتِ مسلمہ کے فیض بے مثال کا نتیجہ اور ثمرہ ہے، ان تمام علوم کی تخم ریزی اسلام اور اہلِ اسلام نے ہی کی ہے، اور چھان پھٹک کا صحیح حق اسی نے ادا کیا ہے (یعنی فلاسفہٴ یونان، ہند، فار س وغیرہ نے اپنی کاوشوں میں جو ٹھوکریں کھائی تھیں، ان کی تحقیقات کا غائرانہ اور ناقدانہ مطالعہ کرکے اس کی نشاندہی کی) اللہ علمائے اسلام کو اس کا بہترین صلہ عطا فرمائے۔ آمین!آج اگر کوئی یہ دعویٰ کرے کہ اسلام اور مسلمانوں کی ترقی،فلسفہٴ ہند، فلسفہٴ فارس ، فلسفہٴ روما کے دوش پر ہے، تو سراسر ناانصافی اور غلط بیانی ہے اور حقائقِ تاریخ میں تحریف ہے، اس لیے کہ اہلِ اسلام نے ان فلسفوں میں جو غش اور کھوٹ تھی، اسے چھان کر منقح کیا، ”علم وحی“ کے بعد ، جو کہ خالق و مالک نے اپنے لامحدود اور وسیع علم سے عطا کیا تھا۔انصاف پسندوں کو یہ بات تسلیم کرنی ہوگی کہ مسلمانوں نے ایک ہزار سال سے زائد عرصے تک علم پر محنت کرکے ”انسانوں“ کو صحیح رُخ پر لاکھڑا کیا، اسی کے روشن کیے ہوئے چراغوں سے آج دنیا روشنی حاصل کررہی ہے، ”انسانیت“ کو اس بات پر مسلمانوں کا احسان مند ہونا چاہیے اور بجائے اس کے کہ وہ ان پر ظلم کرے انہیں مزید موقع دینا چاہیے، تاکہ ”مکار“ مغرب کی طرح علم کے نام پر دنیا ضلالت و گمراہی کی راہ سے ہٹ کر مدلل و مبرہن اسلام کو قبول کرلے، اگر واقعتا ان میں ”علمیت پسندی“ اور ”جذبہٴ معرفت“ ہے، کیوں کہ دنیا اور آخرت کی کامیابی کے لیے اس کے بغیر کوئیچارہ ہی نہیں۔کیا لوگوں کی عقلیں ماری گئی ہیں اور بینائی سلب ہو چکی ہے، اس بات کے سلسلہ میں کہ ”امتِ محمدیہ علی صاحبہا الصلوات“ کے ہزاروں افراد نے اپنی قیمتی زندگیوں کو محض انسانیت کی نفع رسانی کی لیے صرف کردیااور ﴿اُخرجت للناس﴾ کا حق ادا کردیا، جس کے نتیجہ میں کتابوں سے مکتبے کے مکتبے بھر گئے، آج ان کی کاوشوں کے عُشر عشیر کی طباعت کے بعد یہ حال ہے، حالاں کہ ابھی تو اس سے دسیوں گُنا کاوش مخطوطات کی صورت میں طباعت کی منتظر ہے، اور اعدائے اسلام نے دشمنی کی خاطر کتنے بڑے بڑے ذخیروں کو برباد کردیا، یا جلا دیا، یا سمندر کی نذر کردیا۔علوم کی تعداداس امت نے انسانوں کو کتنے علوم مدون کرکے فراہم کیے ، اس سلسلے میں امام رازی اپنی کتاب ”الاَنوار فی حقائق الاَسرار“ میں تحریر فرماتے ہیں کہ ”امتِ محمدیہ کے مدون کردہ علوم کی تعداد 60ہے، امام عبدالرحمن بن محمد بسطامی کی رائے کے مطابق 100 علوم ہیں، شیخ عصام الدین احمد ابن مصطفی طاش کبری زادہ کی تحقیق کے مطابق 500 ہیں اور بعض نے اس سے بھی کئی گنا زیادہ شمار کرائے، کسی کو اگر یہ شبہ ہو کہ یہ سب مبالغہ آرائی ہے، تو اس کی دو وجہیں ہو سکتی ہیں، یا تو تعصب یا تاریخ سے عدم واقفیت، کیوں کہ یہ بات بالکل عیاں اور واضح ہے، آپ ”علمائے اسلام“ کے تصنیفی، تالیفی، اور علمی کارناموں کو اٹھا کر پڑھیے، بات سمجھ میں آجائے گی۔اور ایسا کیوں نہ ہو جب کہ اس مذہب نے علم کو دین کا ایک لازمی جز اور عضو قرار دیا ہے، جس کے بغیر کسی کو چارہ نہیں اور اعلان کیا: ﴿طلب العلم فریضة علی کل مسلم و مسلمة﴾۔(تنزیہ الشریعة:258/1، بحوالہ جامع بیان العلم وفضلہ:ابوعمر یوسف ابن عبدالبر)علم کا صحیح اسلامی مفہوماِختراعات کے اس دور میں، جو فتنوں کے عروج کا دور ہے، جہاں بہت سارے الفاظ و اصطلاحات کو اس کے اصل مفہوم سے ہٹا کر غیر اصل کی طرف مائل کرنے کی کوشش کی گئی، انہیں میں سے ایک علم بھی ہے، ”روشن خیال“ مسلمانوں کے ساتھ ساتھ ہمارا اچھا خاصا سنجیدہ دین دار طبقہ بھی بے جا وُسعت ظرفی کا مظاہرہ کرتے ہوئے، معنیٴ علم میں بے جا وسعت دینے کے درپے ہے۔ ان کا کہنا ہے کہ علم ایک اِکائی ہے، اس کی تقسیم ممکن نہیں، لہٰذا علم دین اور علمِ دنیا یہ تقسیم غلط ہے، تمام علوم ایک ہی ہیں۔ قرآن و حدیث نے جس علم کی فضیلت بیان کی ہے، وہ ان تمام کو شامل ہے، جب کہ علمائے ربانیین اور راسخین فی العلم کی اکثریت بل کہ جمہور علما اس کے قائل ہیں کہ یا تو علم کی تقسیم ہی مُسَلَّم نہیں، علم صرف ایک ہے اور وہ ہے علم دین، کیوں کہ آخرت کی فکر وہی پیدا کرتا ہے، لہٰذا قرآن و حدیث میں جو فضیلت وارد ہے، وہ صرف اسی کی ہے، کسی اور کی نہیں اور دنیوی علم، علم کے زمرے میں داخل ہی نہیں، وہ تو فن، ہنر اور کاری گری ہے، وہ علم کہے جانے کے قابل ہی نہیں، تب ان کا بھی موقف یہی ہے کہ علم اِکائی نہیں بل کہ علم ایک ہی ہے اور اگر لغتاً معلومات کے معنی میں لیا جائے تب تو تقسیم کے سوا چارہٴ کار نہیں، آخرت کی فکر پیدا کرنے والا علم دین اور دنیا اور معاش کا مسئلہ حل کرنے والا علم دنیا۔ اسی کو علم معاش و علم معادبھی کہتے ہیں۔حکیم الامت مجدد ملت حضرت مولانا اشرف علی تھانوی نور اللہ مرقدہ فرماتے ہیں:” علم کا شرف معلوم کے شرف پر موقوف ہے اور معلوم اس کو کہتے ہیں جس کے حالات اس علم میں بیان کیے جائیں۔علم دین کا معلوم حق تعالیٰ شانہ کی ذات ہے اور تمام علم دین کا حاصل بھی یہی ہے اور دیگر تمام علوم کا معلوم ماسوی اللہ ہے، پس جو نسبت دنیا یا ماسوی اللہ کو حق تعالیٰ کے ساتھ ہے، وہی نسبت علوم دنیویہ کو علم دین کے ساتھ ہوگی اور اس کی نسبت بجز اس کے کیا کہا جاسکتا ہے # چہ نسبت خاک را با عالم پاکحق تعالیٰ کی ذات وصفات تو کسی چیز کے ساتھ کچھ نسبت نہیں رکھتی، وہ باقی اور سب فانی، وہ زندہ اور سب مردہ، وہ غنی اور سب محتاج، وہ موجود اور سب معدوم (کل شیء ہالک الا وجہہ)۔ غرض دونوں چیزوں میں کوئی نسبت نہیں قرار دی جاسکتی ہے، سوائے اس کے کہ علم دین پر موجود کا اطلاق کیا جائے اور علم دنیا پر معدوم کا، اب میرا دعویٰ قریب الفہم ہوگیا ہے، کہ علم دین کے سامنے دیگر علوم علم کہلانے کے مستحق ہی نہیں تو مقابلہ کیا کیا جائے! علومِ دنیا کو علم مت کہو، فن کہو، پیشہ کہو، حرفت کہو۔ “ (انفاس عیسیٰ)شیخ الاسلام ترجمان اہل سنت و الجماعت حضرت مولانا شبیر احمد عثمانی نور اللہ مرقدہ تو ”جدید دور میں علم اور اس کا استعمال، فتنہٴ الفاظ کا جائزہ“ کے تحت فرماتے ہیں: ”موجودہ دورکے علمی و ذہنی فتنوں میں سے ایک بڑا فتنہ ”فریب الفاظ“ کا بھی ہے، ایک لفظ جسے ہم بولتے ہیں، وہ اپنے مفہوم کے اعتبار سے ایسے حقائق پر مشتمل ہوتا ہے، جو بالکل صحیح و صادق، مقدس و متبرک، اور نہایت معقول و محمود ہے، مگر اسی لفظ کے عام لغوی معنی کی وسعت سے ناجائز فائدہ اٹھاکر اسے بہ طور تلبیس و تلمیح، ایک ایسے معنی کے لیے استعمال کیا جاتا ہے جو بجائے مقبول ہونے کے مردود اور مذموم ہوتا ہے، اس کا مقصد صرف یہ ہے کہ مخاطب کو مغالطہ دے کر، محض خوش نما اور دل فریب الفاظ سے مسحور کردیں۔آزادی ، مساوات ، تہذیب ، ترقی اور اسی طر ح کے اور الفاظ ہیں، جو اگر اپنے اصلی وحقیقی معانی میں مستعمل ہوں ، نہا یت محمود، مستحسن اور قابلِ تعریف ہیں ، لیکن جب کسی زشت وشنیع مفہوم کو خوبصورت ظاہر کرنے کے لیے یہی الفاظ بطو ر نقاب استعمال ہونے لگیں تو یہ خالص تلبیس و خداع ہے ۔ ٹھیک یہی صورت آج کل، لفظ ”علم “ کے متعلق واقع ہوئی ہے۔کسی مسلم اسکو ل کا افتتا ح ہو ، کسی کا لج کی بنیاد رکھی جائے، کسی یونیور سٹی کی تقسیم اسناد کا جلسہ ہو ، آپ دیکھتے ہیں کہ حضرات مقررین کس شدومد سے ”علم “ کے فضائل میں، قرآنِ پاک کی بہت سی آیات اور رسول کریم صلی اللہ علیہ وسلم کی بے شمار احادیث پڑھتے رہتے ہیں، گویا اپنے اس طرزِعمل سے مخاطبین پر یہ ثابت کرنا چاہتے ہیں کہ جدید علم کے ایسے ایسے فضائل قرآن پاک میں موجود ہیں، حالاں کہ قرآن کریم کو ایک سرسری نظر سے پڑھ جائیے تو ظاہر ہوجائے گا کہ وہ خود علم کی دو قسمیں قرار دیتا ہے:ایک علم نافع ومطلوب ومحبوب؛ دوسرا مضرومردود․․․․․․اس کے نزدیک ایک علم زہر ہے، دوسرا تریاق، ایک پاک شراب ہے، دوسرا محض سراب۔ ایک سببِ ہلاکت ہے ، دوسرا سامانِ نجات۔ ایک آسمان کی بلندیوں پر اٹھا نے والا ہے ، دوسرا اسفل السافلین کی پستیوں میں پہنچانے والا ۔جو علم اپنے اثرات کے اعتبار سے آخرکار خشیت الٰہی اور رغبتِ آخرت پر منتج نہ ہو ، جو علم انسان کو خدا سے نڈراور زندگی کے آخری انجام سے بالکل غافل کردے، جو علم ایسی مادی دنیا کی لذت وانبساط وشہوات حیوانیہ کو (خواہ وہ کتنی ہی ترقی یافتہ شکل میں ہوں) انسان کا معبود ٹھہرائے ، کیا ایسا علم بارگاہ رب العزت میں درخور اعتنا یا لائق التفات ٹھہرسکتا ہے؟ یا قرآن حکیم اس کے اکتساب کی ایک لمحہ کے لیے بھی ترغیب دے سکتا ہے ؟قرآن تو ایسے علم کی نسبت صاف طور پر یہ حکم دیتا ہے:﴿فَاعرض عن من تولیٰ عَن ذکرِنا و لم یرد الا الحیوة الدنیا ذلک مبلغھم من العلم ﴾․یعنی تومنہ پھیرلے اس کی طرف سے ، جس نے ہماری بات سے منہ پھیرلیا اور جس کا مقصد اس دنیوی زندگی سے آگے کچھ نہیں ،ان کے علم کی رسائی اور پرواز یہیں تک ہے۔اس کے بالمقابل ایک وہ لوگ ہیں ، جو اللہ سے ڈرتے ہیں ، اس کی مخلوق پر رحم کھاتے ہیں اور ادب وتہذیب کے قاعدوں پر عمل کرتے ہیں۔اخلاقی پاکیزگی ان کا جوہر ہے ، ایمان کے نور سے ان کے دل روشن ہیں۔ غرض کہ علم ان کے اندر اِنابت الی اللہ، رحمت علی الخلائق کے اوصاف پیدا کرتا ہے، تو اسی طرح کے اولواالعلم کے حق میں حق تعالیٰ کا ارشادہے: ﴿یرفع اللہ الذین اٰمنوا منکم و الذین أوتوا العلم درجات﴾۔قرآن پاک نے ایک شخص (قارون ) کا ذکر کیا ہے ، جس کی دنیوی دولت اب تک ضرب المثل ہے۔ جس کے خزائن کی کثرت کا اندازہ ﴿ان مفاتحہ﴾ کے الفاظ سے ہوسکتا ہے ، جس کا سامان دیکھ کر لوگوں کی آنکھیں خیرہ ہوئی جاتی تھیں ، حتی کہ بہت سے تمنا کرتے تھے کہ﴿یالیت لنا مثل ما أوتی قارون انہ لذو حظ عظیم﴾ اس نے ترقی کی اس معراج پر پہنچ کر ایک علم کا دعویٰ کیا تھا ، جس کے ذریعہ اس کویہ عروج حاصل ہوا ﴿قال انما أوتیتہ علی علم عندی ﴾․بہر حال وہ علم تھا ، اس کے بالمقابل دوسرا گروہ تھا ، جس کا ذکر حق تعالیٰ اس طرح فرماتا ہے : ﴿وقال الذین أوتوا العلم ویلکم ثواب اللہ خیر لمن آمن و عمل صالحًا﴾یہ﴿الذین اوتوا العلم ﴾ اُس علم والے تھے جوقارون کے اُس تمام ترقیات اور علم وہنر کو حقیر سمجھ رہے تھے اور اُدھار کو نقد پر ترجیح دے رہے تھے۔ قرآن کریم نے تو ایک آیت میں مسئلہ کا دوٹوک فیصلہ کردیاہے: ﴿انما یخشی اللّٰہ من عبادہ العلماء﴾․اس ”انما“کے لفظ پرغور کیجیے ۔ گویا جو علم قلب میں خشیت الٰہی پیدا نہ کرے ، وہ علم ہی نہیں ۔ ایسے اصطلاحی علم سے جہل ہزاردرجے بہتر ہے ۔حدیث صحیح میں نبی کریم صلی اللہ علیہ وسلم نے اس علم سے پناہ مانگی ہے ، جو نفع سے خالی ہو، قرآن کریم میں بھی ہے: ﴿و یتعلمون ما یضرھم و لا ینفعھم﴾(سورہٴ بقرہ:102) معلوم ہواکہ علم نافع بھی ہوتا ہے اور مضر بھی۔پس ایسے علوم جو انسان کو شیطان یا درندہ بنادیں یااسے ترقی یافتہ بہائم کے زمرہ میں داخل کردیں ۔ان کی طرف ترغیب دلانے کے موقع پر مطلق علم کے فضائل قرآن وحدیث سے پیش کرنا ،انتہائی تلبیس اور گمراہی ہے۔مقصد یہ ہے کہ ہم یہ نہیں کہتے کہ علوم وفنون حاصل نہ کیے جائیں ، لیکن درخت اپنے پھل سے پہچانا جاتا ہے ، اگر علم وفن کی ترقی کا ما حصل یہی ہے جو ہم دیکھ رہے ہیں تو فی الحقیقت ایسے علم سے جہل بہتر ہے ، اگر علم وفن کی چکا چوند کرنے والی ترقیات مذہبی اور دینی علم وتہذیب کے ماتحت رہتیں تو دنیا کو ایسے بھیانک نتائج ہرگز نہ دیکھنے پڑتے ۔“ (بیداری ، حیدرآباد ،سندھ ، جون2006ء)مذکورہ بالا تفصیل سے معلوم ہوا کہ علم کی دو قسمیں ہیں: ایک علم، دین اور دنیا کے اعتبار سے۔ اور دوسرا نفع اور نقصان کے اعتبار سے۔ تحصیل علم دین تو خیر الناس والا عمل یعنی انسانوں کے کاموں میں سے ایک بہترین کام ہے، البتہ علم دنیا کے بارے میں یہ نہیں کہہ سکتے، ہاں! اگر اچھی نیت ہو، مثلاً کسبِ حلال کی نیت سے تمام دینی احکام کی رعایت کرتے ہوئے اسے حاصل کیا جائے تو ہوسکتا ہے کارِثواب ہو جائے ، جب کہ کسی حلال چیز کا کسب حلال طریقے سے ہو اور اگر محض ”علمِ دنیا“ ہی مقصود ہو، تب تو ہلاکت اور ضرر کے علاوہ کچھ بھی نہیں، جتنی احادیث اور آیات فضیلتِ علم میں وارد ہوئی ہیں وہ سب علم دین کے بارے میں ہیں۔ حضرت تھانوی تو فرماتے ہیں کہ علم نام ہی علمِ نافع کا ہے، ورنہ اگر عمل نہ ہو تو علم نہیں معلومات ہے، چاہے علمِ دین ہی کیوں نہ ہو، کیوں کہ ایسا علم دین، جس پر عمل نہیں، بندہ پر حجت اور دلیل بن جاتا ہے، جو ازدیادِ عذاب کا سبب ہوگا، اسی لیے مفتی اعظم حضرت مولانا مفتی محمد شفیع صاحب نوراللہ مرقدہ تحریر فرماتے ہیں، کہ علم کا ثمرہ اور اس کی حقیقی علامت اللہ تعالیٰ کی خشیت ہے۔علم کی تعریف ومقصدمگر یہاں یہ بھی یاد رکھنا چاہیے کہ علم وہی ہے جس سے انسان کو انسانیت کا سبق ملے ، اخلاق فاضلہ میں رسوخ حاصل ہو ، تہذیب وشرافت پروان چڑھے اور اس کے ساتھ وہ حق وباطل میں تمیز ، مغز وپوست میں فرق اور صلاح وفساد میں امتیاز کرنے کی صلاحیت بخشتا ہو اور انسان کو صراط مستقیم پر گام زن کرتا ہو اور رضائے الٰہی اور قرب خداوندی کی دولت سے مالا مال کرتا ہو، اس کی کوئی پرواہ نہیں کہ وہ سائنس وٹکنالوجی (Science & Technology) کے علوم ہوں یا طب وانجینئری کے فنون ہوں، تاریخ وفلسفہ کے اسباق ہوں، یازبان وادب کے دروس ہوں، اگر یہ تمام علوم وفنون انسان کو اس مقصد تک پہنچاتے ہیں جو ابھی مذکور ہوا، تو بلا شبہ یہ علوم و فنون ہیں اور اگر اس مقصد تک نہیں پہنچاتے تو یہ سب ایک شعبہٴ جنون ہے۔ علامہ اقبالنے کہا ہے # جوہر میں ہو لاالٰہ تو کیا خوف تعلیم ہو گو فرنگیانہ (جواہرِ شریعت:ج1/107)تعلیم اور ہمارے اسلاف چناں چہ جس دور میں یہ تمام علوم وفنون اہل اسلام کے ہاتھوں پروان چڑھ رہے تھے، ان علوم وفنون سے انسان کو انسانیت کا سبق ، شرافت کا درس ، اخلاق فاضلہ میں رسوخ ، حق وباطل میں تمیز وپہچان کی صلاحیت ، بھرپور طریقے پر حاصل ہوتی رہی اور انسان ہدایت کی شاہراہ پر گام زن اور صراط مستقیم پر قائم تھا ، سائنس کا ہر سبق اس کے لیے وجود خداوندی اور توحید باری کا سبق تھا، ٹکنالوجی کے فنون اس کے لیے قدرتِ خداوندی پر یقین کا باعث بن جاتے تھے،تاریخ کے واقعات اور قوموں کے عروج وزوال کی داستانیں اس کے لیے عبرت وموعظت کے اسباق قرار پاتے تھے اور وہ ان سے ہدایت حاصل کرنے پر مجبور ہوجاتاتھا:غرض یہ کہ تمام علوم وفنون اس کی رہنمائی کرتے تھے اور وہ رضائے الٰہی و قرب خداوندی کی دولت سے مالا مال ہوجاتا تھا۔(ایضاً:18)زوالِ اسپین کے بعدمگراسپین کے زوال کے بعد جب یہ تمام علوم وفنون ( جن کو ہمارے اسلاف نے ایمانی فراست اور روحانی حرارت کے ذریعہ پروان چڑھایا تھا اور وہ ان علوم وفنون سے انسانیت کی خدمت لیتے رہے تھے) الحاد ودہریت کے شکار لوگوں ، خداورسول کے باغیوں ، انسانیت وشرافت سے محروم لوگوں ، حرص و ہوس کے پجاریوں کے ظالمانہ ومجرمانہ پنجے اور قبضے میں چلے گئے ، تو ان علوم وفنون کو ان کے اصل مقصد ومنشا کے خلاف استعمال کیا جانے لگا اوراپنے ذاتی مفادات کے لیے ان کا کھلے طور پر استحصال کیا جانے لگا ۔اور یہ ملحد وزندیق اور اہلِ حرص وہوا لوگ اپنی مکاری وعیاری ، چالاکی وچالبازی سے شعبہٴ تعلیم پر چھاتے ہی چلے گئے ، یہاں تک کہ ان علوم وفنون کو انہوں نے خدا اور رسولوں سے بغاوت ، مذہب وایمان سے عداوت ، انسانیت وتہذیب سے کھیل واستہزا اور اخلاقی اقدار کی تحقیر وتوہین کے لیے استعمال کرنا شروع کردیا۔اور آج کے دور میں علم وتعلیم نام ہی اس بات کا ہے کہ مذہب وایمان کو فضول اور بے کارچیز سمجھا جائے ، اخلاقی اقدار، جیسے شرم وحیا تواضع وانکساری، احسان وسلوک وغیرہ کو عجز وکمزوری پر محمول کیا جائے اور انسانی اقدار کو دقیانوسی ٹھہرایاجائے اور اس کے برعکس ہر بے حیائی اور بے شرمی کو تعلیم کا لازمہ اور ہر بے ایمانی اور بد اعتقادی کو عقل وشعور کا نتیجہ اور ہر بد اخلاقی وبدتہذیبی کو روشن خیالی کا اثر قراد دیا جائے ۔ (ایضاً:19)اب آیئے! علم کے بارے میں مغربی نظریات پرایک نظر دوڑائیں۔علم کے بارے میں مغربی نظریاتالحمدللہ! اللہ نے ہمیں مشرق میں پیدا کیا، کیوں کہ اسم کا اثر مسمّٰی میں پایا جاتا ہے؛ مشرق کے معنی ”روشن“۔ اور الحمدللہ! مشرق کی تاریخ ہمیشہ روشن رہی ہے، پہلے نبی بھی اور اولواالعزم انبیا بھی اسی حصے میں مبعوث کیے گئے، بلکہ تمام انبیا اسی خطے میں مبعوث ہوئے۔ مغرب میں انسان آباد ہی مدتوں بعد ہوا، وہ انسان کی آبادی کے اعتبار سے بھی موٴخر اور اس کے افکارونظریات بھی ظلمت کے شکار، ان کے اخلاق و اطوار بھی نہایت پست اور ان کی معیشت و معاشرت برائیوں سے تعبیر۔ تو آیئے! مغربی نظریہٴ تعلیم کے بارے میں ان کے نظریات پر ایک نظر ڈالتے ہیں۔مغربی نظریہٴ علم کی اساس اور بنیاد ”عقل انسانی، مشاہدہ، تجربہ“ ہے؛ وحی سے کٹ کر محض ”عقل، تجربہ اور مشاہدہ“ پر پوری صلاحیتیں مرکوز کی جائیں۔ (مستفاد از اسلام اور تہذیب مغرب کی کشمکش:52)اسی مغربی نظریہٴ علم کی وجہ سے مغرب نے دنیا کو ملحد دیے ، اس کا اندازہ ذیل میں دیے جارہے : ان کے نظریات اور اقوال ہوسکتا ہے۔
سورج کی مرکزیت کا نظریہ
کوپرنیکس
(Copernicus-1473-1543)
کا نظریہ: اس نے کائنات کا مرکز سورج کو ثابت کیا، جس سے انسان کی اشرفیت بھی ختم ہوگئی، کیوں کہ قرآن نے اصل مخلوق انسان کو قرار دیا۔﴿خلق لکم ما فی السموات وما فی الأرض﴾۔
خالص مادہ پسندانہ نظریہ
دیکارٹ
(Descartes-1597-1650)
کا نظریہ دیکارٹ نے روح کو مادی جز سے اور ذہن کو جسمانی جز سے جدا کردیا، جس کے نتیجہ میں روح پر محنت کو ترک کر کے، انسان مادہ اور مادیت کے پیچھے لگ گیا اور اس طرح گمراہیوں کا دروازہ کھول دیا گیا، اسی لیے دیکارٹ کو الحاد جدید کا محرک کہا جاتا ہے؛ اس نے وحی کا انکار کردیا اور کہا: ”علم“ حواس اور عقل ہی سے حاصل ہو سکتا ہے۔
نظریہٴ انکار خالق
اسحق نیوٹن
(Isac newton-1642-1727)
نے خالق کا انکار کیا اور دعوی کیا کہ کائنات اور تمام اشیا خود بہ خود وجود میں آئیں اور طبعی قوانین کی روشنی پر دنیا جاری وساری ہے۔
مادے کے غیرفانی ہونے کا نظریہ
لوائے زر
(Lavoisier-1743-94)
نے مادے کو غیرفانی قرار دیا یعنی یہ دنیاغیر فانی ہے، کبھی فنا نہ ہوگی، جس کو اب خود سائنس نے غلط ثابت کردیا ہے۔
مادے کے وجود حقیقی کا نظریہ
ٹائٹ
(P.G.Tait-1876)
نے کہا کہ حقیقی وجود مادے کا ہے، انسان مادے کو نہ فنا کر کرسکتا ہے اور نہ پیدا کرسکتا ہے۔
نظریہٴ ارتقا
آخر کار چارلس ڈارون
(Dorwin-1809-82)
نے کہاکہ طبعی قوانین کے زیرِ اثر دنیا میں حیات نمودار ہوئی اور حیات سے جرثومہ اور جرثومہ سے خلیہ اور خلیہ سے حیوان اور حیوان سے ترقی کرتے کرتے انسان وجود میں آگیا، مگر بیسوی صدی میں خود سائنس نے اس کی تردید کر دی اور ثابت کیا کہ ہر مخلوق الگ الگ ہے، ڈارون نے یہ بھی دعوی کیا کہ عقلِ انسانی غذا تلاش کرنے کا ایک آلہ ہے۔
نظریہٴ جنسیت
فرائڈ
(Frend-1856-1939)
نے کہا کہ ذہن انسانی غیر مادی نہیں اور انسان کے اعمال کا محرک اول جذبہ کشش جنسی ہے اس کے افکارنے آزادشہوت رانی کی راہ ہموار کی اور ازدواجی تعلقات کی اہمیت ختم ہوگئی۔
نظریہٴ انکار مذہب
ڈرکھائم
(Durkheim-1912)
نے دعوی کیا کہ مذہب کا آغاز طوطمیت کے خرافات سے ہوا ،خوف ،خرافات ،شرک وبت پرستی کے مختلف مراحل سے گذر کر توحیدی مذاہب وجود میں آئے، اس طرح مذہب کی بندش سے انسان کو آزاد کر دیا گیا۔
نظریہٴ انکار شعور
واٹسن
(Watson-1958)
نے انسان کے ذہنی شعور کا انکار کر دیا اور جسمانی کردارہی کو اصل قرار دیا۔
نظریہٴ نقص انسان ماضی
والٹیئر
(Voltair-1758)
نے ماضی کے انسان کو ناقص قرار دیا،جس سے انبیا کی عظمت کو پامال کر دیا گیا۔
نظریہٴ ضبط ولادت
مالٹھیس
(Malthus-1834)
نے اللہ کی رزاقیت کا انکار کیا اور برتھ کنڑول کانظریہ پیش کیا۔
نظریہٴ انکار غیب
ہیگل
(Hagla-1831)
نے دعوی کردیا کہ جو موجود ہے وہی حقیقت، اس طرح غیبیات کا انکار لازم آیا۔
نظریہٴ تفریق معیشت و دین
آدم اسمتھ
(Adam smith-1823)
نے معاشیات سے مذہب کو خارج کر دیا ۔
نظریہٴ تفریق قانون و مذہب
جین آسٹن
(Jane Austin-1813)
نے قانون سے مذہب کو نکال باہر کیا۔
نظریہٴ انکار مذہب
ء1766
میں فری میسن لاج
(Free mosson ladae)
نے انسانی معاملات سے مذہب کو خارج کر دیا اور سیکولرازم کی بنیاد باقاعدہ ڈال دی۔
نظریہٴ عدم ابدیت خیر و شر
اسٹورٹ مل
(Sturt Mill-1873)
نے خیر وشر کو نفع بخش اور مضرت رساں کے پیمانہ پر رکھ دیا کہ جو نافع ہے وہ خیر اور جو مضر ہے وہ شر۔
نظریہٴ انکار آخرت
ہولیاک
(Holyake-1906)
نے آخرت کے وجود کا انکار کردیا۔
نظریہٴ وجودیت
جان پال سارتر
(John Pall Sarter)
نے وجودیت کے نظریہ کی تائید کی ،اور کہا آزادی کے لئے خدا مذہب اور اخلاق سے بے زاری لازم ہے۔
نظریہٴ انکار خدا
کارل مارکس
(Karl Marc-1883)
نے کارزار حیات میں خدا کی کار فرمائی کا انکار کردیا۔
نظریہٴ موت خدا
نطشے
(Nietshe-1900)
نے توایسی جرأت کی کہ( الامان والحفیظ)” خدا مر چکا “ہے ،اناللہ وإنا الیہ راجعون
نظریہٴ انکار اخلاق
جان دیوی
(John Dewy-1902)
نے اخلاقی قدروں کا انکار کر دیا۔
نظریہٴ تفریق قوانین و مذہب
1648ء
میں یورپ کے سیاست دانوں نے صلح نامہ ویست فیلیا
(Treaty of west phalia)
کے ذریعہ مذہبی اور دنیوی قوانین میں تفریق کی قرارداد پاس کی ۔
نظریہٴ حقوق نسواں
والسٹن کرافٹ
(Wall stone craft-1797)
نے خواتین کے حقوق کا ہوا کھڑاکیا۔
نظریہٴ پرستش وطن
فکٹے نے سب سے پہلے وطن پرستی کی دعوت دی۔
نظریہٴ حقوق انسانی
1789 ء
French Revolution
کے دوران”حقوق انسانی “کے نام پر” قانون عوام کی رضامندی کے مطابق ہو“کااعلان کیا گیا۔
نظریہٴ ریاست پرستی
ہیگل
(Hagal)
نے ریاست پرستی کی دعوت دی۔
نظریہٴ مساوات مردوزن
(Sturt Mill-1873) اسٹورٹ مِل
نے مساوات مردوزن کا نعرہ بلند کیا۔
نظریہٴ نسل پرستی
(Gobineau-1862) گوبینو
نے نسل پرستی کا نظریہ پیش کیااور کہاکہ انسانوں میں سفید فام سب سے اعلیٰ ہے۔
نظریہٴ ہم جنسیت
(Thams mann-1955) تھامس مین
نے ہم جنس پرستی کے حق میں زبردست پروپیگنڈہ کیا۔
نظریہٴ اجتماعیت
(Lenin-1924)لینن
نے قومیتوں کا نظریہ پیش کیا ۔ (مستفاد از مغربی فلسفہ تعلیم کا تنقیدی مطالعہ:ص40 تا 58)
یہ تو مشت از خروار ے چند مشہور نظریات کو بیان کیا گیا ہے، ورنہ ایسے دسیوں اور سیکڑوں نہیں، ہزاروں نظریات مغرب میں ظاہر ہوئے اور فنا بھی ہو گئے، کسی نے صحیح کہا ہے کہ انسان کو (24) گھنٹے میں80 ہزار وسوسے آتے ہیں ۔

No comments:

Followers